کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت- بخش های مختلف فصلنامه
بخش های مختلف فصلنامه

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/1/3 | 
فصلنامه کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت چهار بار در سال (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) منتشر می‌شود. علاوه بر مقالات پژوهشی، این فصلنامه از نقد کتاب، گزارش کنفرانسی، مطالعات موردی، یادداشت‌های پژوهشی و تفاسیر تربیتی استقبال می‌کند. همچنین، از ارسال نسخه‌های در زمینه‌هایی که ممکن است مستقیماً به آموزش مرتبط نباشند، اما موضوعی را پوشش می‌دهند که موردعلاقه محققان، مربیان، سیاست‌گذاران و متصدیان بخش‌های آموزشی مختلف است، استقبال می‌کند. درحالی‌که فصلنامه اساساً به تعلیم و تربیت می‌پردازد، مشارکت از یک حوزه وسیع‌تر که امکان بحث در مورد مبانی تعلیم و تربیت را فراهم می‌کند، نیز تشویق می‌شوند. مقالات مبتنی بر تجربه زیسته به‌طور ویژه مورد استقبال قرار می‌گیرند. درواقع، هر شماره تا حد ممکن (و در صورت وجود موارد مختلف) شامل بخش‌های زیر است: سرمقاله، مقالات کامل، یادداشت‌های تحقیقاتی، مطالعات موردی، بررسی کتاب‌ها، گزارش‌های کنفرانسی، دیدگاه‌های تفسیری و رویدادهای آتی.

بخش‌های مختلف فصلنامه

سرمقاله

سرمقاله به موضوعات موردعلاقه معاصر می‌پردازد و مقدمه و تفسیر مفصلی را برای مقالات موجود در شماره فعلی ارائه می‌دهد. سرمقاله ممکن است توسط سردبیر، سردبیر وابسته، یا هر عضو هیئت تحریریه نوشته شود. در صورت لزوم، ممکن است یک «سرمقاله مهمان» ارائه شود.

مقالات کامل (تحقیقی)

برای بخش مقالات پژوهشی، فصلنامه کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت دست‌نوشته‌هایی را می‌پذیرد که حداکثر دارای ۸۰۰۰ کلمه- چنانکه کمتر از ۴۰۰۰ کلمه نباشد- (به‌استثنای منابع) باشد. این مقالات از انواع حوزه‌های متعدد تعلیم و تربیت خواهد بود. این مقالات ممکن است میدانی یا نظری باشند و در معرض بررسی دقیق حداقل سه داور به‌طور ناشناسی قرار خواهند گرفت. تصمیم‌گیری برای پذیرش نهایی مقاله به‌اتفاق آرا داوران و سردبیر و ویراستار اتخاذ خواهد شد. نسخه‌های خطی ارسالی باید ایده‌ها یا رویکردها یا یافته‌هایی بدیع و نو را ارائه دهند که در نهایت مرزهای دانش را پیش می‌برند. هر مقاله باید ساختار زیر را داشته باشد:
الف) چکیده
ب) مقدمه (شامل ارائه کلی موضوع موردبررسی، مسئله موردبررسی و اهداف و مقاصد مقاله)
ج) بدنه اصلی (شامل در صورت لزوم مرور ادبیات و نظریه‌ها، توسعه فرضیه‌ها و/یا مدل‌ها، روش‌شناسی تحقیق، یافته‌ها، بحث و تحلیل)
د) نتیجه‌گیری (شامل توصیه‌ها، مفاهیم عملی، محدودیت‌ها و پیشنهاد‌های برای تحقیقات بیشتر)
ه) قدردانی
و) منابع

گزارش کنفرانس

گزارش کنفرانس نباید بیشتر از ۲۰۰۰ کلمه و کمتر از ۱۰۰۰ کلمه باشد. هدف این مقالات ارائه و بررسی انتقادی همایش‌های مربوط به حوزه تعلیم و تربیت است. بیشتر گزارش‌ها باید بر کنفرانس‌های اخیر متمرکز شوند (یعنی کنفرانس‌هایی که کمتر از سه ماه از تاریخ ارسال دست‌نوشته برگزار شده‌اند)، اما از گزارش کنفرانس‌های قدیمی‌تر نیز در صورت لزوم برای ارائه استقبال می‌شوند. گزارش‌های کنفرانس مورد داوری قرار نمی‌گیرند. تصمیم برای پذیرش نهایی مقاله به‌اتفاق آرا توسط سردبیر، مدیرمسئول و ویرایشگر گزارش کنفرانس اتخاذ خواهد شد. در صورت لزوم، این مقالات ممکن است شامل منابع و کتابشناسی باشند. گزارش‌های کنفرانسی ممکن است توسط سردبیر و اعضای هیئت تحریریه به نویسندگان بالقوه تخصیص داده شود.

مطالعات موردی

مطالعات موردی نباید بیشتر از ۵۰۰۰ کلمه و کمتر از ۳۰۰۰ کلمه باشد. این مقالات باید بر ارائه/بررسی دقیقی از موارد واقعی از بخش‌های مختلف تعلیم و تربیت تمرکز کنند و در صورت لزوم باید شامل منابع و کتابشناسی مرتبط نیز باشند. هدف مطالعات موردی باید انتشار اطلاعات و/یا شیوه‌های خوب، همراه با تحلیل انتقادی نمونه‌های واقعی باشد. گزارش‌های صرفاً توصیفی نیز ممکن است برای این بخش مناسب در نظر گرفته شوند، مشروط بر اینکه به‌خوبی توجیه شده باشند و موردعلاقه خوانندگان فصلنامه کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت باشند. هر مقاله مطالعه موردی باید ساختار زیر را داشته باشد:
الف) چکیده
ب) مقدمه (شامل ارائه کلی از موردبررسی شده و اهداف و مقاصد مقاله)
ج) بدنه اصلی (در صورت لزوم، شامل مرور ادبیات، ارائه مطالعه موردی، بررسی انتقادی و بحث مربوطه)
د) نتیجه‌گیری (در صورت لزوم، شامل توصیه‌ها، مفاهیم عملی و پیشنهاد‌هایی برای مطالعه بیشتر)
ه) تقدیر و تشکر
و) منابع
همه مطالعات موردی در معرض بررسی حداقل سه داور ناشناس قرار خواهند گرفت. تصمیم برای پذیرش نهایی مقاله به‌اتفاق آرا داوران و همچنین توسط سردبیر اتخاذ خواهد شد.

یادداشت‌های تحقیقی

یادداشت‌های تحقیق نباید بیشتر از ۲۵۰۰ کلمه و کمتر از ۱۰۰۰ کلمه باشد. این مقالات ممکن است تجربی یا مفهومی باشند و در معرض بررسی حداقل سه داور ناشناس قرار خواهند گرفت. تصمیم‌گیری برای پذیرش نهایی مقاله به‌اتفاق آرا داوران و سردبیر خواهد بود. دست‌نوشته‌های ارسالی ممکن است پژوهشی در حال انجام باشد یا بر توسعه مفهومی مدل‌ها یا رویکردها متمرکز باشد که هنوز از طریق تحقیقات اولیه اثبات نشده‌اند. در همه موارد، این مقالات باید ایده‌ها، رویکردها یا یافته‌های اولیه‌ای را ارائه کنند که قابل‌بحث باشند. یادداشت‌های تحقیقی توصیفی صرف نیز ممکن است برای این بخش مناسب در نظر گرفته شوند، مشروط بر اینکه به‌خوبی توجیه شده باشند و موردعلاقه خوانندگان فصلنامه کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت باشند. هر مقاله باید ساختار زیر را داشته باشد:
الف) چکیده
ب) مقدمه (شامل ارائه کلی موضوع موردبررسی و اهداف و مقاصد مقاله)
ج) بدنه اصلی (شامل در صورت لزوم، مرور ادبیات، توسعه فرضیه‌ها و/یا مدل‌ها، روش‌شناسی تحقیق، یافته‌ها، بحث و تحلیل)
د) نتیجه‌گیری (شامل توصیه‌ها، مفاهیم عملی، محدودیت‌ها و پیشنهاد‌هایی برای تحقیقات بیشتر)
ه) قدردانی
و) منابع

نقد کتاب

بررسی کتاب نباید بیشتر از ۲۵۰۰ کلمه باشد و کمتر از ۱۰۰۰ کلمه باشد. هدف این مقالات ارائه و نقد انتقادی کتاب‌هایی از حوزه بزرگ تعلیم و تربیت است. بیشتر بررسی‌ها باید بر روی کتاب‌های تازه منتشر شده تألیف و ترجمه متمرکز شوند، اما از نقد و بررسی کتاب‌های قدیمی‌تر نیز برای ارائه استقبال می‌شوند. نقد کتاب مشمول داوری نیست. تصمیم برای پذیرش نهایی مقاله به‌اتفاق آرا توسط سردبیر و مدیرمسئول اتخاذ خواهد شد. در صورت لزوم، این مقالات ممکن است شامل منابع باشد.

دیدگاه‌های متخصصان

دیدگاه‌های متخصصان نباید بیشتر از ۱۵۰۰ کلمه باشد و کمتر از ۵۰۰ کلمه باشد. این مقالات ممکن است فرم «تفسیری» داشته باشند و هدفشان ارائه و بحث درباره ایده‌ها، دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌هایی متخصصان (آموزشی، برنامه‌ریزان آموزشی، سیاست‌گذاران، سایر ذینفعان آموزش‌وپرورش و غیره) باشد. از طریق این مقالات، فصلنامه کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت بستری را برای تبادل‌نظر و ایجاد پیوندهای نزدیک‌تر بین دانشگاهیان و متخصصان فراهم می‌کند. بیشتر دیدگاه‌ها باید بر روی مسائل معاصر متمرکز شوند، اما موضوعات دیگر نیز در صورت لزوم برای ارائه استقبال می‌شوند. دیدگاه‌های متخصصان مشمول داوری نیستند. تصمیم برای پذیرش نهایی مقاله به‌اتفاق آرا توسط سردبیر و مدیرمسئول اتخاذ خواهد شد. این مقالات ممکن است توسط سردبیر به نویسندگان بالقوه اختصاص داده شود.

رویدادهای آتی

رویدادهای آینده نباید بیش از ۵۰۰ کلمه باشد. این مقالات ممکن است به شکل یک «فراخوان مقالات» مرتبط با یک کنفرانس در آینده یا یک شماره ویژه از یک فصلنامه باشد. از طرف دیگر، رویدادهای آینده ممکن است به شکل یک بیانیه مطبوعاتی باشد که خوانندگان فصلنامه کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت را در مورد رویداد (کنفرانس یا موارد دیگر) مرتبط با هر بخش آموزشی مطلع می‌کند. هدف این مقالات نباید ترویج فروش محصولات یا خدمات باشد. تصمیم‌گیری برای پذیرش نهایی مقاله بر عهده سردبیر خواهد بود.
 
نشانی مطلب در وبگاه کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت:
http://jaie.lu.ac.ir/find-1.114.17.fa.html
برگشت به اصل مطلب