|
|
|
|
اهداف نشریه |
|
|
| تاریخ ارسال: 1401/1/3 | |
|
فصلنامه کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت، کل پژوهشهای حوزه تعلیم و تربیت را با تأکید بر نوآوری و نواندیشی در زمینه تعلیم و تربیت و نقد و بررسی اندیشههایی که تابهحال زیربنای فکری و ساختاری نظام آموزشی بودهاند را در بر میگیرد. این فصلنامه محلی برای تبادلنظر و گفتگوی مشترک اندیشمندان و محققان حوزه تعلیم و تربیت در مورد ایدههای آموزشی، خطمشیها، ارزشها و مسائل مدبرانه در زمینه تعلیم و تربیت است. هدف این فصلنامه ترویج مداوم مباحث نظری و عملی تعلیم و تربیت، تحریک بحث درباره مفاهیم و اهداف آموزشی در بین محققان و مربیان، برانگیختن یک رویکرد مسئله محور و انتقادی به تحقیق و عمل با تأکید فزاینده بر دیدگاههای بینرشتهای و بینالمللی و ارتقای تحقیقات در همه زمینههای تربیتی است.
بنابراین، این فصلنامه برای اعضای جامعه فعال در بخشهای مختلف تعلیم و تربیت و با زمینههای پژوهشی متعدد که مباحثی نو را طرح مینمایند، در نظر گرفته شده است. درواقع، کنکاشی نوین در تعلیم و تربیت، بستری را برای بحث و تبادلنظر، اشاعه و انتشاریافتههای تحقیقاتی، زمینهها و تکنیکهای تحقیقاتی جدید، نوآوری در تمام جنبههای آموزش، پیشرفتهای مفهومی و مقالات با کاربرد عملی در هر سطح آموزشی و همه اشکال مختلف یادگیری فراهم میکند. مهمترین محورهایی که این فصلنامه دربارهی آنها اقدام به انتشار مقاله مینماید عبارتاند از:
- نظریههای مبنایی تعلیم و تربیت
- سیاستهای آموزشی
- مسائل آموزشی و تربیتی
- مدیریت آموزشی
- معماری سیستمهای آموزشی
- اقتصاد و امور مالی آموزشی
- آموزش تطبیقی
- جامعهشناسی آموزشوپرورش
- طراحی آموزشی
- راهبردهای آموزش و یادگیری
- یادگیری مشارکتی
- آموزش محیطزیست
- مدیریت آموزشی
- تدریس و تئوری تدریس
- برنامه درسی
- محیط آموزشی
- تربیتمعلم
- آموزش از راه دور
- کیفیت آموزشی
- ارزشیابی آموزشوپرورش
- فناوری اطلاعات و ارتباطات برای آموزش
- مدیریت واحدهای آموزشی
- آموزش پیشدبستانی، ابتدایی، متوسطه و عالی، آموزش حرفهای
- و ...
هیئت تحریریه فصلنامه بهویژه به دنبال مقالاتی در مورد روندها و پیشرفتهای جدید در بخشهای مختلف آموزش و بهکارگیری ایدهها و پیشرفتهای جدیدی است که روی عملکرد آموزشی، نظریه، خطمشی و تحقیق تأثیر میگذارد. معیارهای کلی برای پذیرش مقالات عبارتاند از:
- کمک به ارتقای دانش علمی در حوزه تعلیم و تربیت
- بررسی ادبیات کافی و مرتبط
- روش علمی معتبر و قابلاعتماد
- وضوح نوشتار
- کیفیت قابلقبول زبان ادبی
مقالات مبتکرانه و عمیق با دیدگاههای منحصربهفرد در اولویت برای نزدیکترین نوبت چاپ قرار خواهند گرفت. تمام تلاش اعضای فصلنامه بر این است که همه مقالات پذیرششده بالاترین کیفیت را در طیف گستردهای از دیدگاهها، موضوعات، زمینهها و روشها را داشته باشند.
این فصلنامه در سالهای اول چاپ به زبان فارسی و با چکیده مبسوط انگلیسی به پذیرش مقالات میپردازد، اما در نظر دارد با افزایش کیفیت مقالات دریافتی آن را به سطح بینالمللی برساند. لذا کلیه مقالات ارسالی مشمول غربالگری اولیه توسط سردبیر و مدیرمسئول و متعاقباً ۳ داور ناشناس میشوند.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|